Waarom ik elke dag een rok draag.

Vanuit de drie B's gedachte liep ik al een tijdje met de gedachte om meer lange rokken te dragen.
Ik ben dit vorig jaar 2 weken gaan uitproberen. De eerste week liep ik vooral tegen de praktische kant aan: ik heb leuke rokken in allerlei kleuren, dit is best lastig te combineren met bovenkleding. Een spijkerbroek past eigenlijk overal bij, maar een roze rok, vraagt iets meer creativiteit.
Nadat de praktische worsteling voorbij was, begon ik me langzaam anders te voelen, ik voelde me vrouwelijk,sierlijk, zachtaardig en veiliger.



Nu draag ik eigenlijk elke dag een rok. Ik vind het heel mooi om rokken te dragen. Mijn voorkeur gaat uit naar maxi rokken, ze zijn eerbaar en veel stof geeft me een vrouwelijk, sierlijk gevoel.
De rokken die in mijn kast hangen zijn als ik zit tot over mijn knie.

Rokken bekijk ik vanuit 3 gezichtspunten:
  • EerbaarIk wil geen struikelblok zijn voor andere mannen. In een lange rok zijn mijn billen en benen niet zichtbaar. Mijn lichaam is een tempel van de Heilige Geest. Ik dien een heilig God, Die met Zijn Geest in mij woont, daarom wil ik respectvol met mijn lichaam omgaan.
  • Vrouwelijk. God heeft mij als vrouw gemaakt met een doel. Hij heeft me niet toevallig als vrouw gemaakt. Als dit het geval is waarom zou ik me dan niet verheugen in het vrouw zijn en dit koesteren door het te uiten in super vrouwelijke kleren? Zijn broeken niet vrouwelijk? Toen vrouwen vorige eeuw broeken zijn gaan dragen, waren die broeken weinig vrouwelijk, het was een grote schande. Door de tijd heen zijn de broeken "vrouwelijk" geworden. Hoe zijn de broeken vrouwelijker geworden? Naar mijn bescheiden mening zijn de ontwerpers minder stof gaan gebruiken waardoor de broeken strakker zijn gaan zitten, zodat onze contouren van benen en billen zichtbaar zijn geworden. Zijn broeken hierdoor vrouwelijker of sexy geworden?
  • Veilig. Ons huis werd vorig jaar geschilderd, uit gastvrijheid bood ik de mannen koffie aan. Op dat moment besefte ik dat ik me door eerbare kleding heel veilig voelde in het bijzijn van vreemde mannen. Ik kon gewoon opstaan zonder dat ze naar mijn billen konden kijken. Bij het inschenken van koffie hoefde ik me geen zorgen te maken dat ik van boven inkijk had. De aandacht werd niet op mij gericht. Maar de Heere God kon de gastvrijheid gebruiken om Zijn liefde aan de gasten te uiten.
Praktische voordelen van een rok:
In de winter kan ik onder de rokken een warme panty, maillot , beenwarmers en laarzen dragen zonder dat iemand wat ziet, lekker warm en toch mooi vrouwelijk zijn!
In de zomer zijn lange rokken lekker luchtig, het houd de warmte van de zon tegen, en de wind houdt het lekker koel.

Met bovenstaande zeg ik niet dat iedere vrouw rokken moet dragen, het is geen wet. Ik wil je graag inspireren waarom ik deze keus biddend heb gemaakt!

Ga de uitdaging eens aan. Maak je kleding eens bespreekbaar met je man of, als je niet getrouwd bent, met een goede vriend die je vertrouwd. Vind hij dat je andere mannen prikkelt met je kleding?

3 opmerkingen:

  1. Goed dat je hierover schrijft als christelijke vrouw. Naar mijn mening staat er geen wet in de Bijbel die vertelt wat een vrouw niet moet dragen of wel moet dragen. Wel dat haar kleding κοσμίῳ moet zijn (1 Timotheus 2:9) Naar onze tijd vertaald eerbaar. Eerbaar vertalen naar deze tijd: een mix van mooi, netjes/schoon en fatsoenlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ariëlla! Bedankt voor je reactie!
    Dat klopt, waar ik zelf zoekend naar ben is dat ik de aandacht niet wil richten op mijn lichaamsvormen, maar naar mijn liefde voor de Here Jezus Christus, gevormd in mijn karakter en zichtbaar in mijn gezicht, zodat God aan Zijn eer komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Channa, mijn waardering als christenman dat je opkomt voor eerbare kleding. De praktische uitwerking van eerbaarheid in kleding juich ik van harte toe. Er is te weinig onderwijs over het onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie. Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat hij verschijnt onder het bericht.