Oordelen of je steen laten vallen?

Vrouwen zenden met kleding een boodschap, zoals ik in een eerdere blog beschrijf, is kleding een taal. Veel vrouwen weten welke boodschap ze met hun kleren zenden, maar er zijn ook vrouwen die op dit gebied naïef zijn of hier nog nooit stil bij hebben gestaan. Er is op dit gebied ook weinig onderwijs in gemeentes en kerken.
Genesis 38 geeft hier een duidelijke boodschap over van een vrouw Tamar. Ze had met haar uiterlijk een boodschap, een verkeerd doel: De man welke ze probeerde te verleidden kende haar. Het was haar schoonvader, toen ze haar kleren had veranderd, herkende hij haar niet. Hij was gericht op haar uiterlijk. Hij dacht dat ze een prostituee was, hij ging mee in de verleiding en was intiem met haar. Wat hij deed is niet goed te praten, maar ik probeer duidelijk te maken dat wat we dragen een boodschap zend.

Er zijn tegenwoordig ook in de gemeente vrouwen welke zich niet eerbaar, seksueel getint kleden( daar was ik er ook één van). Er is hier maar één oplossing voor:

laat je steen vallen!

In gesprekken kom ik er vaak achter dat zowel jonge als oude vrouwen zich niet oneerbaar kleden omdat ze dat willen, maar omdat ze Gods vaderhart niet kennen op dit gebied.

In Johannes 8 staat een mooi passend verhaal om te laten zien hoe we met deze vrouwen mogen omgaan. Er wordt een vrouw voor Jezus voeten geworpen, ze was betrapt op overspel, misschien was ze zo ook wel gekleed. Hoe handelde de Heere Jezus in deze situatie?

Eerst behandelt hij het hart van de aanklagers : Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen , Johannes 8:7.
Misschien komen jij en ik wel niet met een mini rok, spaghettibandjes of skinny jeans de kerk/ gemeente binnen. Maar brengen wij misschien wel bitterheid, wrok, verslaving of jaloezie mee. Oneerbare kleding is een gemakkelijke zichtbare zonde. Een tip: ga niet naar diegene toe met oordeel of frustratie. Wacht met benaderen van die persoon als je het in liefde kan doen, of wanneer je gelegenheid krijgt van de Heer. Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat wanneer ik ervoor bid, dat de Heere God er ook gelegenheid toe geeft.

De simpele prachtige boodschap van het evangelie is dat we allemaal schuldig zijn! De overspelige vrouw in Johannes verdiende de straf welke de menigte haar toewenste, ze was schuldig. Ik verdien zelf de straf van de zonde, ik ben zelf schuldig. Jezus bied de vrouw i.p.v veroordeling, aanvaarding aan. Hij veranderde schaamte in hoop. Hij ruilde een leven met zonde in voor nieuw leven.

Veroordelen wij anderen op oneerbare kleding?

3 opmerkingen:

  1. Ik veroordeel niemand erom. Maar ik baal er wel van dat mijn man zo iemand "ziet". Dan denk ik: blijf van mijn man af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzonder blog heb jij zeg. Wat ben ik dankbaar dat ik dit blog tegen ben gekomen. Hier wordt over het algemeen zo aan voorbij gegaan door ons als Christenvrouwen. Of je denkt er dus niet bij na, of je zoekt grenzen op..of.. enz.Maar om op het punt van kleding een nood te hebben dat je Hem welbehagelijk zult zijn en daar heel bewust keuzes maakt. Heel bijzonder dat jij dit op je blog zo mooi bespreekbaar maakt en ook dit stukje waar ik nu onder reageer vind ik daarbij heel goed passen. Laten wij een voorbeeld zijn en niet veroordelen. Ik herken hier ook wel de reactie van Ariella, je vindt het t.o.v. je man of bij mij ook mijn oudere zonen ook niet prettig dat vrouwen zich vaak zo " uitdagend" kleden.
    Hier kun je ook een gebed in je hart hebben voor je man en zonen dat ze bewaard blijven voor de verleiding en hun ogen rein bewaren. Nogmaals bedankt voor dit bijzondere blog ik blijf je volgen.

    Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel Johanna, fijn om te horen dat je dankbaar bent met het Blogonderwerp. Het is ook mijn gebed dat het onderwerp eerbare kleding weer bespreekbaar wordt. Inderdaad niet als oordeel,maar samen zoeken naar Gods wil, ook op dit vlak zodat Hij nog meer eer krijgt in onze levens! Mooi gebedsverlangen voor onze mannen en zonen.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie. Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat hij verschijnt onder het bericht.