DIY herfst rok.

Van de herfst kan ik zo genieten. De kleuren van de bomen zijn zo prachtig, ik vind het altijd een mooie weerspiegeling van Gods grootheid. De seizoensverandering merk ik ook in mijn kledingkeus. Ik heb weer zin in donkere warme kleuren, de felroze maxi rok blijft weer een paar maanden tot de lente in de kast hangen.

Voor de koudere maanden is het weer een uitdaging om warme eerbare rokken te vinden. Laagjes werken prima tegen de kou, maar een dikke rok is altijd fijn.
Eergisteren ben ik weer achter de naaimachine gekropen, met de rok hiernaast als eindresultaat.

Patroon:

Tot nu toe werk ik niet met een patroon. Een bestaande rok gebruik ik als mal, beetje op het gevoel zeg maar. Tot nu toe mislukte dat aardig (oefening baart kunst), maar met deze zou ik wel over straat durven te lopen. Voor mijn doen is het aardig gelukt. 

Stappenplan:

  • Een stof kiezen is eigenlijk het leukste onderdeel. Als ik een bepaalde stof zie kan ik er helemaal verliefd op worden, dat klinkt misschien een beetje gek, maar van een mooie kleur of leuk patroon kan ik gewoon enorm genieten. Een goedkope, leuke stof neem ik bijna altijd mee, zelfs zonder dat ik weet wat ik er uiteindelijk mee ga doen. De stof van onderstaande rok kwam ik vorig jaar tegen op de stoffen circus markt. Nu een jaar later doe ik er eindelijk wat mee. Het is een aubergine kleur, een lekker dikke fluwelen stof.
  • Ik heb een lange lap stof (ongeveer 2 meter) in plooien gespeld, gerijgd en daarna op de naaimachine genaaid. De plooien kan je zo breed maken als je zelf wil. 
  • Als eerste op mijn heupen gemeten waar het ongeveer aan elkaar moest komen door middel van een rits. Daarna even gekeken hoelang ik de rok wilde hebben, een rok die ruim over je knieën valt geeft veel vrijheid, je hoeft niet constant de rok naar beneden te trekken omdat het omhoog kruipt, het valt en zit gewoon netjes eerbaar. Een bestaande rok heb ik op de geplooide stof gelegd en ongeveer 2 cm ernaast afgeknipt.
  • Van de overgebleven stof heb ik een lange band geknipt van ongeveer 10 cm breed. De bovenkant van de rand netjes naar binnen genaaid, ongeveer een cm. De andere kant vast gemaakt aan de geplooide stof.
  • Blinde rits bevestigen, zie hieronder het kopje uitdaging. Onder de rits, de naad verder dicht gemaakt op de naaimachine.
  • De zoom aan de onderkant netjes afgewerkt.

Uitdaging:

De uitdaging om een rok met rits te maken ben ik aangegaan. Afgelopen woensdag heb ik op de markt een blinde rits gekocht. Ik heb een paar keer goed gekeken naar het volgende filmpje op Youtube, totdat ik dacht: oke dat kan ik ook! Ik ga ervoor..... het kan hoogstens mislukken.
Ik heb aan één kant de rits er even af moeten halen, omdat de rok wat los zat. Daarna zat het eigenlijk prima! Het was wel spannend, maar erg leuk om een rok te passen die je zelf gemaakt hebt.
Iets waarvan ik dacht dat lukt me nooit, viel me eigenlijk hartstikke mee.

Kosten:

  • Stof: 5 Euro voor 2x2 meter op een stoffencircus markt.
  • Rits: 1.50 Euro op de markt

Attributen:

  • Sjaaltjes zijn de ideale oplossing voor truitjes die te laag zijn en in de koudere maanden zit het heerlijk. Je kan er een outfit leuk mee op fleuren.
  • Bruine laarzen zijn ideaal, ze passen bijna overal bij. 

Maar wij zullen de Heere loven, van nu aan tot in eeuwigheid, psalm 115.



3 opmerkingen:

  1. Knap dat je de rok zelf hebt gemaakt! Ik ben echt niet handig met de naaimachine. Ik denk dat er bij mij heel wat rokken zouden mislukken, voordat er 1 wel een beetje fatsoenlijk uitziet. Mooi dat jij het toch bleef proberen...en met een mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je een berichtje stuurt Willemien! Bij mij zijn er ook heel wat mislukt, blijven doorzetten!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie. Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat hij verschijnt onder het bericht.