Uitpuilende kledingkasten

Oke, het sneeuwt niet echt....
Het is alweer een mooi poosje geleden dat ik een artikel gepost heb over een eerbare outfit. Dat komt denk ik ook een beetje omdat ik niet elke dag met mode bezig ben. De Heere God heeft mijn hart veranderd op het gebied van eerbare kleding, maar ik besef ook heel goed dat de Heere Jezus het volgende zegt in Mattheus 6:25: wees niet bezorgd over uw leven, over wat u eten en wat u drinken zult; ook niet over uw lichaam, namelijk waarmee u kleden zult. De Griekse vertaling van het woord bezorgd wordt ook vertaald met: proberen te bevorderen, zich bezig houden met...
Sinds ik let op eerbare kleding, houd de mode me minder bezig, ik verlang er niet meer naar om mee te gaan in de mode, ik hoef niet constant iets nieuws te kopen om er maar bij te horen. Toch blijft kleding voor de meeste vrouwen een strijdpunt, terwijl onze kledingkasten vol hangen denken we heel vaak dat we niks hebben. We kennen allemaal de volgende gedachte wel; ik heb niks om aan te trekken! We kunnen zwemmen in de hoeveelheid kleding. Soms moet ik mezelf ook een halt toeroepen genoeg is genoeg, zelfbeheersing staat ook in het rijtje van de vrucht van de Geest (Galaten 5:22).

Uitpuilende kledingkasten

In onze rijke cultuur hoeven de meeste van ons geen zorgen te maken of we wel kleding hebben om aan te trekken. Ik denk dat we onszelf eerder kunnen afvragen of ons uitpuilende kledingkasten nou echt nodig zijn? Mijn kledingkast is een stuk minder geworden nadat ik al mijn korte rokken en strakke skinny jeans weggedaan heb. Toch blijft de hoeveelheid kleding een aandachtspuntje en probeer ik kritisch te zijn of ik iets wel echt nodig heb. Meestal kijk ik na elke seizoen wat ik niet gedragen heb en dat breng ik naar de kringloop zodat andere er misschien nog wel plezier van hebben.

Eenvoud

Ik ben ook geen style icoon. Ik kies kleding vanuit mijn drie B's principes, daarnaast vind ik een stuk eenvoud ook belangrijk. Petrus verwoord het in hoofdstuk 3:3 heel mooi, ons sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks, maar onze sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad, die kostbaar is voor God. Het is Gods verlangen dat onze levenswandel in Christus zichtbaar wordt. We mogen ons richten op de Heere Jezus, zodat we minder gericht zijn op onszelf en meer op de mensen om ons heen die eenzaam zijn, hulp of een bemoediging nodig hebben. We zijn het licht in de wereld.

Winterse eerbare outfit

Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw : Verblijd u. Fil. 4:4
Vandaag koos ik voor een winterse outfit. De rok had ik gekocht voor 5 euro. Zonder passen had ik hem een keer meegenomen. Helaas zijn mijn goed onderhouden zwangerschap vetjes (ruim 2 jaar geleden) nog steeds aanwezig, met het gevolg dat ik de rok niet dicht kreeg. Leve de naaimachine: de tailleband heb ik eraf gehaald en vervangen voor een elastiekenband. Origineel was de rok nog zo'n 20 cm langer, maar deze lengte vond ik net wat mooier passen bij het model van de rok. De poncho had ik voor 2.50 euro op marktplaats gekocht.
Conclusie: eerbaar gekleed gaan hoeft niet veel te kosten en met een beetje creativiteit ziet het er al snel leuk uit!










3 opmerkingen:

  1. Hey Channa, wat een fijne blogs schrijf je. Ik vind het moeilijk om mooie kleding te vinden die niet al te strak of kort is.
    Bij welke winkels kijk je meestal?
    Ik hou voornamelijk van wat langere jurkjes, zo knielengte, maar vind het toch vrij lastig iets te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ashley, fijn om te horen. Ja is inderdaad moeilijk te vinden, Ik zoek regelmatig in online winkels, bv zalando, wehkamp, markplaats. Vooral nu in sale tijd, zitten er leuke dingen bij, succes!!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie. Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat hij verschijnt onder het bericht.