Is een bikini eerbaar?

Stel je voor dat je net je ondergoed aan hebt. De deurbel gaat. Doe je de deur open in je ondergoed? Of trek je eerst  je kleren aan? Waarom wil je niet dat iemand je in je ondergoed ziet, maar wel in bikini? Wat is het verschil? Qua hoeveelheid stof zit er geen verschil in. Op het strand is het normaal omdat iedereen het doet. Het is alleen de vraag of de Heere God het normaal vindt?

Geschiedenis:

In mijn zoektocht naar eerbare kleding ging ik ook nadenken over bikini's/ badkleding. Als je gaat kijken naar de geschiedenis van badmode zit daar ook een hele grote verschuiving van eerbare badmode naar sexy badmode. Kijk maar eens mee: 


Wetenschappelijk:

Uit de Hersenscans van mannen is aangetoond dat wanneer een man schaars geklede vrouwen ziet hij hen vergelijkt met gereedschap. Hij ziet een vrouw als een object. Jessica Ray verteld dit heel mooi en duidelijk in dit filmpje. Ze verteld dat mannen vrouwen in bikini zien als een object, alsof ze geen volledig mens is. Analisten van National Geographic concluderen dat de mannen geïnspireerd worden om vrouwen als objecten te zien, iets om te gebruiken in plaats van om contact mee te maken.

Natuurlijk gevoel van eerbaarheid:

Misschien herken je het gevoel wel, op het strand kleed je uit, je zit/ staat/ ligt in je bikini en de eerste paar minuten tot half uur, voel je je niet prettig. Je kijkt honderd keer of je bikini bovenstuk nog wel goed zit, of je broekje niet scheef zit. Dit gevoel is iets wat jij en ik wegstoppen, maar het is een door de Heere God gegeven gevoel van eerbaarheid. Een alarm bel die afgaat, maar die we wegstoppen. Iedere vrouw heeft diep van binnen dit gevoel van eerbaarheid. We zijn alleen door deze over sekste cultuur kwijt geraakt om naar ons hart te luisteren. We doen wat iedereen doet ook al gaat dat in tegen ons gevoel.

Een paar interessante vragen die je zelf kan stellen zijn:

  •  Zou je in een kamer vol met mannen in je ondergoed lopen? Waarom niet? Waarom wel op het strand waar ook mannen lopen?
  • Is je lichaam op het strand even geen tempel van de Heilige Geest?
  • Ben je bewust dat alle soorten mannen naar je kijken en lustige gedachtes over jouw lichaam kunnen hebben. Niet alleen de knappe mannen, maar ook de mannen die je niet zo aantrekkelijk vind, jong en oud?
  • De uitvinder van de bikini was een man. Als je nu weet hoe een man denkt over een schaars geklede vrouw, wil je nog dat mannen jou zien als object?


Praktisch:

Op het moment kies ik voor een badpakjurkje. Ik vind het nog niet een toppunt van eerbaarheid, omdat het rokje kort is, met zo rokje zou ik ook niet op straat lopen, maar het laat minder zien dan een bikini. Misschien dat ik in de toekomst nog overstap op onderstaande ideeën.


Reacties

  1. Het rokje is misschien kort, maar ik zie ook een legging. Dat scheelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie blog heb je.
    Het zet mij ook weer aan het nadenken.
    Belangrijk ook om deze onderwerpen onder de aandacht te brengen, want de wereld om ons heen leert het allemaal zo anders.
    Pas later toen ik tot levend geloof gekomen was ging ik nadenken over kleding.
    En weer later toen we kinderen mochten krijgen en ik mij ging verdiepen in de seksuele opvoeding van kinderen deed ik dat opnieuw.
    Als moeders hebben we een belangrijke voorbeeldfunctie en verantwoordelijkheid.
    Mooi om elkaar daarin te kunnen bemoedigen en dus leuk om met je mee te lezen.

    Groetjes Amanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Amanda, bedankt voor je bericht en voor het delen van je getuigenis! Is voor mij bemoedigend om te horen dat er meer vrouwen over eerbare kleding nadenken!
      Groetjes Channa

      Verwijderen
  3. Anoniem6/22/2023

    Voorheen lag ik heel graag aan het strand in een bikini. Maar toen ik tot geloof kwam kon ik het niet meer. Ik voelde mij zo beschaamd en onbedekt. In de afgelopen jaren heb ik in gesprekken gemerkt dat veel gelovigen mijn standpunt toch rigide vinden. Maar als ik zeg dat ik niet in mijn ondergoed naar de winkel ga, dus ook niet naar het strand, dan merk je toch wel dat dat binnenkomt. Al wordt er dan vaak als antwoord gegeven: maar aan het strand of bij zwemmen is een andere situatie. Maar de situatie maakt voor God geen verschil. Wij moeten ons in alle situaties eerbaar kleden, en ons lichaam exclusief bewaren voor onze eigen man. Hoe kostbaar is dat! En voor hoeveel zonden worden wij (en de mannen) bewaard! Maar de satan wil zijn terrein niet prijsgeven, daarom roept dit standpunt enorm veel weerstand op. Zelfs in de kerk zijn vrouwen soms schaars gekleed. Dat vind ik verdrietig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie. Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat hij verschijnt onder het bericht.