De zwakheid van de vrouw wordt door satan elke dag aangevallen.

Ik las laatst dat een jongedame van 15 jaar al zo'n 20.000 beelden van perfecte lichamen in haar leven heeft gezien. De grootse onzekerheid van een vrouw is de vraag: ben ik mooi? Als ik in mijn eigen leven kijk begint dit al in de tienerjaren. In de tienerjaren ga je opzoek naar rolmodellen, je spiegelt jezelf  aan andere vrouwen. Toen er 100 jaar geleden toen er nog geen tv of internet was ging je jezelf spiegelen aan je moeder, oma's, eventuele zussen, op zich een heel gezonde en natuurlijke reactie.

Tv en internet:

Nu leven we in een beelden cultuur. Het lijkt allemaal prachtig, er ligt alleen een heel groot gevaar achter wat nu in het gedrag van ons vrouwen, jong en oud na een paar generaties verder zichtbaar wordt. We zijn ons gaan spiegelen aan rolmodellen waarvan het volgende centraal staat in hun levens:
1)Veel kennen de Heere God niet en leven niet naar Zijn Woord.
2) Ze kleden zich sexy.
3 Ze staan uren in de sportschool staan om een strak getraind lijf te creëren.
4) Beelden van hun zijn vaak gefotoshopt.
5 Hun gezicht/ lijf zijn vaak cosmetisch en/of chirurgisch bewerkt.
6) Uiterlijk is belangrijker geworden dan het innerlijk.

Gevolg hiervan is:

- We kennen geen onderscheid meer tussen eerbare en oneerbare kleding( 1 Timotheüs 2:9). We zijn gewend geraakt aan beelden van schaars geklede vrouwen.
- We zijn ontevreden over ons uiterlijk-  ondankbaarheid
- We proberen mooier te zijn dan andere vrouwen-  Jaloezie/ hoogmoed.
- We bouwen ons imago op cosmetica en op het showen van ons lichaam- masker. We weten niet meer wie we van binnen zijn.
- Ons lichaam laten we (on)bewust gebruiken voor fantasieën van andere mannen- onreinheid
- We teren op de aandacht van mannen- we vullen ons niet meer met hoe de Heere God over ons denkt.
- We zien niet meer hoe kostbaar ons lichaam is, we koesteren het niet meer maar geven het over aan losbandigheid en onreine gedachtes.


Onzekerheid

We zijn gewend geraakt aan het beeld van een super Barbie vrouw. Daar zijn we ons op een jonge leeftijd aan gaan spiegelen. Met het gevolg: dat we super onzeker kunnen zijn over ons uiterlijk. Wij zullen nooit zo zijn als de vrouwen die in tv commercials, muziekclips, tv series te zien zijn. Dit is nu net het doel van satan. Hij houdt ons zo bezig met onzekerheden dat we het volle zicht op De zekerheid: Christus, het levende Woord kwijt zijn of vertroebeld is

In mijn tienertijd was Britney Spears een enorme hit. Favoriet ook onder de meiden, waarom? Als jonge meid zag je een strak getrainde buik, iemand die sexy kon dansen. Met het gevolg dat ik ook korte tops wilde dragen, ik ging mij zonder dat ik het door had spiegelen aan een vreemde vrouw. Door mijn onzekerheid was ik ontvankelijk voor muziekclips, tv series. Doordat ik gewend raakte aan het beeld van oneerbaar geklede vrouwen vond ik het normaal om sexy gekleed te gaan. Ik zocht bevestiging in mijn schoonheid bij mannen. In onze cultuur wordt nu gezegd dat je een gebrek aan zelfvertrouwen hebt als je zelf eerbaar kleed, maar eerbare kleding heeft niks met schaamte te maken. Het is een vertrouwen dat God onze lichamen mooi en waardevol heeft gemaakt, zo mooi dat we het mogen bewaren voor het huwelijk en niet alles aan iedereen te laten zien

Zekerheid

Hoe krijg je zekerheid weer terug? Ik was 17 toen ik tot geloof kwam, doordat ik de Heere Jezus leerde kennen kwam ik erachter dat ik geliefd was bij God. Door de jaren heen leerde ik dat ik niet meer mijn zekerheid in mijn uiterlijk hoefde te zoeken. Ik leerde Gods gedachten over mij kennen. Ik ben Zijn kind geworden door de Heere Jezus. Ik leerde steeds meer mijn positie in Christus kennen:
- Efeze 1:3 We zijn voor de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren.
- Efeze 1:5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn Wil.
- Efeze 1:7 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade.
- Efeze 1:11 In Hem zijn wij ook een erfdeel geworden.
- Efeze 1: 13 In Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, vergezeld met de Heilige Geest van de belofte.


Uitdaging:

Als je bovenstaande teksten uit Efeze 1 biddend gaat overdenken dan gaat de Heilige Geest je laten zien hoe kostbaar en bijzonder je voor de Heere God bent. Dan valt alle bevestiging die je bij andere mensen zoekt compleet weg.















Reacties