Hoofdbedekking omwille van de engelen.

In mijn vorige artikel over de hoofdbedekking van de vrouw heb ik verteld hoe de Heere God mijn hart bewerkt heeft op het gebied van de Bijbelse hoofdbedekking, 1 Korinthe 11.
Hoe meer ik me ging verdiepen in 1 Korinthe 11, hoe meer ik ging inzien dat de betekenis achter de Bijbelse hoofdbedekking geen cultuurgebonden redenen kunnen zijn. Het gaat om:
  • Gods scheppingsorde 
  • Vanwege de engelen: Daarom moet de vrouw een teken van gezag op het hoofd hebben, omwille van de engelen. 1 Korinthe 11:10
Het woord “daarom” uit vers 10 slaat op de tekst daarvoor; de vrouw is echter de heerlijkheid van de man. De man is immers niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. Want ook is een man niet geschapen omwille van de vrouw, maar een vrouw omwille van de man. DAAROM moet de vrouw een teken van gezag op het hoofd hebben, omwille van de engelen.

Het heeft te maken met de orde; hoe de Heere God de mens geschapen heeft, God schept eerst de man onder Christus en daarna de vrouw onder de man. De man als Hoofd en de vrouw onder het veilige gezag van haar man. In het paradijs zien we dat satan Gods scheppingsorde meteen probeert kapot te maken. De slang vind een ingang via de vrouw, in plaats van dat Eva de slang verwijst naar haar hoofd: Adam, vergeet ze haar veilige plaats onder haar man. De gevolgen dat ze zelf, zonder haar man gaat handelen maakt heel veel kapot (zachtjes uitgedrukt). Ook Adam handelde zonder zijn Hoofd, hij zocht zelf een oplossing, met gevolg: de zondeval.

In Christus is de scheppingsorde weer hersteld.

De gemeente is de plaats waar de Heere God Zijn scheppingsorde zichtbaar wil laten zijn. Al deze eeuwen lang wil God een gemeente op aarde om aan de machten in de lucht te laten zien hoe het hoort, hoe Hij het wil hebben en wat Zijn orde is. En daarom is de gemeente boven alle hectiek van de wereld de plaats waar de engelen, Gods engelen zowel als de gevallen engelen, kunnen zien en voortdurend herinnerd worden aan wat God bedoelt, de hoofdbedekking is de uitdrukking van dat gezag. (Albert Postma)

Snap ik daar alles precies van? Nee, lang niet alles. De Heere God heeft in Zijn wijsheid besloten om in 1 Korinthe 11 niet meer uitleg te geven over de reden: omwille van de engelen. Als de Heere God het genoeg vond, waarom zou ik dan niet de Heere God op Zijn Woord geloven en de symbolische bedekking met het oog op de Heerlijkheid van God en Zijn scheppingsorde toepassen in mijn geloofsleven? Ons denken is nu op aarde nog vaak beperkt, we mogen Gods Woord gewoon laten staan zoals het er staat en het geloven.


Reacties

  1. Ik wil je een linkje geven naar een blog over hetzelfde onderwerp: http://bazuingeschal.blogspot.nl/2010/12/46-hoofdbedekking-van-de-vrouw-1.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Ariëlla!! Mooi stuk een aanrader voor iedereen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem3/29/2017

    Wouw, wat tof! Ik dacht dat ik bijna de enige was die dit zo interpreteert en ook praktiseert. Erg bemoedigend om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen,ja dat is erg bemoedigend he?! Van de week nog meer zussen ontmoet die het ook praktiseren. Mooi om te zien dat de Heere God zelf Zijn waarheid op de harten legt!

      Verwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie. Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat hij verschijnt onder het bericht.